Program "Imunka Berjaya" untuk pemerataan internet di masyarakat kampung

id lampung, lampung tengah, lamteng, lampung berjaya, berjaya, internet masuk kampung, internet, kampung

Program "Imunka Berjaya" untuk pemerataan internet di masyarakat kampung

Program “Imunka Berjaya” untuk pemerataan internet di masyarakat kampung (ANTARA/HO-Pemkab Lamteng)

Bandarlampung (ANTARA) - Dalam rangka pemerataan internet hingga ke pelosok kampung, Pemkab Lampung Tengah menghadirkan program Internet Murah untuk Kampung Berjaya (Imunka Berjaya) yang hadir di Kecamatan Punggur.

“Program ini agar masyarakat dapat menikmati jaringan internet. Walaupun tinggal di kecamatan yang jauh dari pusat kota, tetapi masyarakat bisa mengakses berita, informasi dan kejadian terkini yang ada di dalam negeri maupun luar negeri,”kata Bupati Lampung Tengah Musa Ahmad, beberapa waktu lalu.

Menurutnya, dengan adanya program imunka Berjaya ini, dapat terjadi pemerataan informasi yang didapat oleh masyarakat.

Dengan program Imunka Berjaya, dapat menaikkan ekonomi masyarakat, meningkatkan kesejahteraan warga dengan adanya fasilitas internet diseluruh pelosok desa, dimana Pemerintah Kabupaten Lampung Tengah bekerja sama dengan PT. Nugros Multimedia Indonesia dan Provider Indosat dalam upaya memberikan pelayanan internet cepat kepada masyarakat.

“Imunka Berjaya juga bekerja sama dengan BUMK dalam pengelolaannya pengembangan Imunka Berjaya ini,” katanya

Musa memberikan apresiasi pada program Imunka Berjaya ini, dimana dengan adanya program ini masyarakat akan dapat mudah mengakses informasi dari dunia luar guna membangun dan mengembangkan desa atau kampung yang ada di kabupaten Lampung Tengah.

“Semoga dengan adanya Program Imunka Berjaya ini kampung yang ada di Kabupaten Lampung Tengah bisa Maju dan Berjaya ke depannya,”ungkapnya