Raja Malaysia kunjungi Indonesia

id Raja Malaysia, Yang dipertuan agong

Raja Malaysia kunjungi Indonesia

Yang di-Pertuan Agong XVI Al-Sultan Abdullah Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah dan istri (Foto ANTARA / Istana Negara) (I)

Kuala Lumpur (ANTARA) - Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong XVI Al-Sultan Abdullah Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah mengadakan lawatan ke Indonesia pada 26 – 29 Agustus 2019.

Keterangan Kementerian Luar Negeri Malaysia yang diterima Ahad menyebutkan Yang di-Pertuan Agong akan diiringi oleh Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Binti Almarhum Al-Mutawakkil Alallah Sultan Iskandar Al-Haj.

Rombongan didampingi oleh Menteri Perekonomian, Dato' Seri Mohamed Azmin bin Ali selaku menteri pengiring serta pejabat dari Kementerian Luar Negeri, Istana Negara dan Kantor Perdana Menteri.
 

Selama kunjungan Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong akan menghadiri upacara penyambutan dan jamuan kenegaraan oleh Presiden Republik Indonesia Joko Widodo di Istana Bogor.

Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong telah turut berkenan untuk menghadiri jamuan santap malam dengan rakyat Malaysia di Indonesia dan berangkat mengunjungi Masjid Istiqlal di Jakarta.
 

Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong akan turut berangkat ke Yogyakarta dan mengadakan pertemuan dengan Sultan Yogyakarta dan Gubernur Daerah Istimewa Yogyakarta, Sri Sultan Hamengkubuwono X serta melawat beberapa tempat bersejarah di Yogyakarta.

Kementrian Luar Negeri Malaysia menyatakan kunjungan ini melambangkan keakraban dan keteguhan hubungan bilateral antara Malaysia dan Republik Indonesia serta akan menyumbang ke arah mengukuhkan lagi jalinan persahabatan di antara kedua negara yang telah terbina sejak 62 tahun yang lalu.